Skip to content

විශ්වය යනු Simulation එකක් ද?

විශ්වය යනු කුමක් ද?

ඇත්ත වශයෙන්ම මේ ලෝකය සැබෑවක් ද?

නැතහොත් එය කෘතිමව නිර්මාණය කරන ලද පරිසරයක් පමණක් ද?

අනුකරණය කළ යථාර්ථයක ( Simulated Reality ) ජීවත් විය හැකි ද?

අපි පරිගණක සමාකරණයක ( Computer Simulation ) ජීවත් වන බවට උපකල්පනය තවදුරටත් විද්‍යා ප්‍රබන්ධවල දේවල් නොවේ.  මේ උපකලනයට ගෞරවනීය විද්‍යාඥයින් කිහිප දෙනෙකු සහ තොරතුරු භෞතික විද්‍යාව ( Information Physics ) නම් වූ විද්‍යාවේ ප්‍රවේශ අංශයකින් සහය දක්වයි. එය කාලය හා අවකාශය සහ පදාර්ථය මූලික සංසිද්ධියක් නොවන බව යෝජනා කරයි. නමුත් ඇත්ත වශයෙන්ම භෞතික යථාර්ථය මූලික වශයෙන් සෑදී ඇත්තේ අපගේ කාලය හා අවකාශය  පිළිබඳ හැඟීම ඇති වන තොරතුරු වලිනි.

ඔහු විසින් ආරම්භ කරන ලද SpaceX සමාගමේ ප්‍රධාන විධායක නිලධාරියා වන Elon Musk යනු මිනිසුන් Simulated විශ්වයක ජීවත් වන බවට ඇති න්‍යායේ යෝජනා කරන ප්‍රධාන යෝජකයෙකි. අපි පරිගණක අනුකරණයක ජීවත් නොවන බවට ඇති සම්භාවිතාව බිලියනයකට එකක් බව ඔහු සම්මුඛ සාකච්ඡා එකකට වඩා වැඩි ගණනක ඔහුගේ විශ්වාසයන් විවෘතව සමාජය සමග බෙදා ගෙන ඇත. තාක්‍ෂණයේ සහ පරිගණක බලයේ දියුණුව ඝාතීය වේගයකින් වැඩි වෙමින් පවතින අතර අප දැනටමත් ඉතා දියුණු ශිෂ්ටාචාරයක් විසින් නිර්මාණය කරන ලද Simulation එකක් තුල ජීවත් වන බව සම්පූර්ණයෙන්ම සිතිය හැකි බව Musk පවසයි.

Elon Musk

ඔහු තවදුරටත්  පවසන්නේ මෙම අදහස අලුත් දෙයක් නොවන අතර දශක ගණනාවක් තිස්සේ දාර්ශනිකයන් සහ පරිගණක විද්‍යාඥයින් විසින් විවාදයට ලක් කර ඇති අතර තාක්ෂණයේ දියුණුව නිසා දැන් එය වඩාත් පිළිගත හැකි බවයි. Elon Musk පවසන ආකාරයට අනුව Simulated Reality පිළිබඳ අදහස සලකා බැලීම වැදගත් වේ. මන්ද එය අපගේ විඥානය සහ යථාර්ථයේ ස්වභාවය පිළිබඳ අවබෝධය සඳහා අත්‍යවශ්‍ය වන බැවිනි.

2003 දී ලෝක ප්‍රකට ස්වීඩන් දාර්ශනිකයෙකු සහ ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්ව විද්‍යාලයේ මහාචාර්යවරයකු වන Nick Bostrom විසින් සිදු කෙරූ ප්‍රකාශනයකින් පසු, " අපි සමාකරණයක ජීවත් වෙමු " යන න්‍යාය වඩාත් ජනප්‍රිය විය.  මෙයින් අදහස් කරන්නේ අප වැනි පෘථිවියේ ජීවත් වන "මිනිසුන්" බහුතරයක් Simulation එකක සිටින බවයි. අපට එය නොදැනේ.

Nick Bostrom 

තවත් බොහෝ ශ්‍රේෂ්ඨ මනස් සහිත පුද්ගලයින් ශතවර්ෂ ගණනාවක් තිස්සේ වාද කල නමුත් තර්කානුකූලව හොඳ න්‍යායන් සැකසීමට "පරිගණක" සංකල්පය නොතිබුණි. මෙම න්‍යාය සමඟ කටයුතු කරන නවීන විද්‍යාඥයින්ට අනුව, Simulated ලෝක බිලියන ගණනක් තිබිය හැකි අතර එක් සැබෑ එකක් පමණි. අප සැබෑ දෙයෙහි සිටීමේ සම්භාවිතාව අතිශයින් කුඩා වන්නේ එබැවිනි.

ඔබ ඔබේ ඇසින් දකින දේ, ඔබේ කනට ඇසෙන දේ, ඔබේ නාසයෙන් සුවඳ දැනෙන දේ, ඔබේ දිවෙන් දැනෙන රසය සහ ඔබේ ස්පර්ශයකින් දැනෙන දේ සලකා එය යථාර්ථයක් සේ සලකන විට ඔබට මෙය විකාරයක් සේ පෙනෙනු ඇත. නමුත් සංජානනය ( Perception ) සහ අත්දැකීම් ලෙස අපට ඇති සියල්ල ඇත්ත වශයෙන්ම අපගේ හිස් කබලේ ඇති මොළයේ ආවේගයන් බව අමතක නොකරන්න! මොළයේ මධ්‍යස්ථානවලට ( Brain Centers ) බලපෑම් කිරීමෙන් නියත වශයෙන්ම ඕනෑම සංවේදනයක් ( Sensation ) අප "සැබෑ ( Real )" ලෙස හඳුන්වන දෙය මෙන් සැකසීමට හැකියාව ඇත.

පංචේන්ද්‍රයන් සහ මොළය

මෙම න්‍යායේ එක් දූරදර්ශියෙකු ( Visionary ) වන්නේ සුප්‍රසිද්ධ ඇමරිකානු විද්‍යා ප්‍රබන්ධ ලේඛක Philip K.Dick ය. ඔහු අභාවප්‍රාප්ත වූ පසු ඔහුගේ නවකතා තිරගත වූ අතර ඒවා පෙර නොවූ විරූ සාර්ථකත්වයක් අත්කර ගත්තේය. ඔහු නැතිනම්, අපි " Blader Runner ", " Total Recall ", "Screams", " The minority Report " සහ වෙනත් විශිෂ්ට නිර්මාණ අපට අහිමි වනු ඇත. ඔහු අන් සියල්ලන්ට වඩා බොහෝ කලකට පෙර Matrix එක දුටුවේය.

Philip K.Dick

ඩික් විශ්වාස කළේ Multiverse එකක් ඇති බවත් සමහර විට වෙනත් යථාර්ථයන් ( Alternative Realities ) අපගේ යථාර්ථයට බාධා කරන බවත්ය. එය වීඩියෝ ක්‍රීඩා වල ඇති දෝෂයක් ( Bug ) වැනිය. පරිගණක ක්‍රමලේඛයක හෝ කේතයක දෝෂයක් එය අක්‍රිය වීමට හෝ අනපේක්ෂිත ලෙස හැසිරීමට හේතු වේ. ඩික් ප්‍රකාශ කරන්නේ තමාට මේ පිළිබඳව Visions පවා තිබූ බවත් ඒවා ඔහු 1961 දී රචනා කෙරූ The Man In The High Castle නවකතාවට පාදක වූ බවත්ය.

The Man In The High Castle පොත

බොහෝ දුරට අපි සැවොම විවිධ යථාර්ථයන්ගෙන් මෙම විශ්වය සමග සම්බන්ධ වීමේ බලපෑම අත්විඳ ඇත. එය Mandela Effect එකට හේතුව විය හැකිය. Mandela Effect යනු බොහෝ දෙනෙකුට සිදුවීමක් හෝ සත්‍යයක් ඇත්ත වශයෙන්ම සිදුවූ දෙයට වඩා වෙනස් ලෙස මතක තබා ගන්නා සංසිද්ධියකි. නෙල්සන් මැන්ඩෙලා සිරගෙදරදී මිය ගියේ 1980 ගණන්වල මිස 2013 දී නිදහස් කිරීමෙන් පසුව නොවන බවට මිනිසුන් අතර පැතිරුණු ව්‍යාජ මතකයෙන් මෙම නම මෙයට දමා ඇත.

මෙම සංසිද්ධිය සාමූහික ව්යාජ මතකයක් ( Collective False Memory ) ලෙස විස්තර කෙරේ. Star Wars 5 Empire Strikes Back චිත්‍රපටියේ Darth Vader ඔහුගේ පුත් Luke හට පවසන දේ මතකද?. ඔබේ පිළිතුර "Luke, I Am Your Father " නම්, ඔබත් මැන්ඩෙලා බලපෑමට යටත් වී ඇත. ඔහු ඇත්තටම Luke හට එසේ පවසන්නේ නැත. ඔහු පවසන්නේ, "No, I Am Your Father " කියාය.

Star Wars 5 Empire Strikes Back

සමහර විට මිනිත්තු කිහිපයකට පෙර, මා ඔබට මෙතෙක් පැවසූ සෑම දෙයක් ගැනම ඔබ නොදැන සිටියා විය හැකිය!

අපගේ Simulation එකේ දෝෂයක් සඳහා තවත් උදාහරණයක් වන්නේ " Deja vu " ය. එයට එම නම තබා ඇත්තේ ප්‍රංශ කියමනක් වන "දැනටමත් දැක ඇත" යන අර්ථයෙනි. පළමු වරට යමක් අත්විඳීමේ දී ඇතිවන හැඟීමට හා සමාන හැඟීමක් දැනටමත් අත්විඳ ඇති බව එයින් පවසයි. එය නිර්වචනය කිරීමට සහ තේරුම් ගැනීමට අපහසු සංසිද්ධියක් වන අතර විද්‍යාඥයන් තවමත් එය සිදුවන්නේ ඇයි කියා හේතු සොයා සොයමින් සිටියි.

Deja Vu යනු යම් පුද්ගලයෙකුට තමන් දැනටමත් යම් නව සංවේදනයක් දැක ඇති බවට හෝ අත්විඳ ඇති බවට නිසැක හැඟීමක් ලෙස හැඳින්විය හැක. එහිදී එම සිදුවීම දැනටමත් සිදුවී ඇති බව හෝ මෑතදී සිදුවී ඇති බවක් හැඟේ. වටා ඇති නිශ්චිත තත්වයන් අපැහැදිලි වුවද අත්දැකීම බොහෝ විට කෙටි වන අතර ව්‍යාකූලත්වයේ හෝ ව්‍යාකූලත්වයේ හැඟීම් සමඟ කෙනෙකුට Deja Vu අත් දැකීම සිදු විය හැකිය.

මම පවසන සමහර තත්වයන් ඔබ දැනටමත් අත්විඳ ඇති බව මට විශ්වාසයි.

ඔබ නව ගොඩනැගිල්ලකට ඇතුළු වන අතර ඔබ දැනටමත් එහි ගොස් ඇති බවක් දැනේ.

ඔබට පළමු වරට පුද්ගලයෙකු මුණගැසුණු නමුත් ඔබ ඔහුව බොහෝ කලක සිට දන්නා බව දැනේ.

ඔබ පළමු වරට නව ස්ථානයක් දකින නමුත් ඔබ එය සිහිනයකින් දුටුවාක් මෙන් ඔබට දැනේ.

පළමු වතාවට අලුත් ගීතයක් ඇසුවද ඔබ එය කලින් අසා ඇති බවක් දැනේ.

විද්‍යා ප්‍රබන්ධ ලෝකයේ වඩාත්ම ප්‍රසිද්ධ ලේඛකයෙකු වන David Brin පවසන ආකාරයට අනුව, Simulation එකක "පසුපස දොරක් ( Back Door ) " ඇත. එය මෙහි ප්‍රධාන පද්ධතිය විසින් සහභාගිවන්නන් පාලනය කිරීමට ඉඩ සලසයි. අප ජීවත් වන්නේ Simulation එකක නම් අපගේ ශරීරයේ ඇති සෑම පරමාණුවක්ම ඇතුළුව සෑම දෙයක්ම මෘදුකාංගයක් වන අතර එම නිසා Back Door එකක් විවෘතව තිබිය හැකි බව Brin පවසයි.

David Brin

කෘත්‍රිම බුද්ධියේ පියා ලෙස හදුනවන Marvin Minsky පෙන්වා දෙන්නේ අප ජීවත් වන්නේ අනුකරණයකද නැද්ද යන්න දැන ගැනීම ඉතා අපහසු බවයි. මෙය හදුනා ගත හැක්කේ Simulation එක තුල වැරදීමක් සිදුවී ඇත්නම් හෝ භෞතික විද්‍යාවේ සමහර නියමයන් හරියටම තිබිය යුතු ආකාරයට නොමැති නම් පමණක් බව ඔහු පවසයි. විද්‍යාඥයින් සිතූ පරිදි විශ්වය තේරුම් ගැනීමට අපහසු නොවන බවත් එය වෙනස් කිරීමට ක්‍රම පවා සොයාගත හැකි බවත් ඔහු තවදුරටත් පවසයි.

Marvin Minsky 

1803 දී Thomas Young විසින් සිදු කල අත්හදා බැලීම මෙහිදී වැදගත් වේ. Young විසින් විද්‍යාවට මූලික වැදගත්කමක් ඇති භෞතික අත්හදා බැලීමක් කළේය. එය ප්‍රක්ෂේපණ තිරයක් ( Projection Screen ) ස්ථානගත කර ඇති සමාන්තර ස්ලිට් ( Parallel Slit ) දෙකක් සහිත පාරාන්ධ තිරයක් ( Opaque Screen ) හරහා ආලෝක කදම්භයක් යොමු කරයි. සමාන්තර ඉරි දෙකක් නිර්මාණය කරමින් මෙහිදී ආලෝකය තිරයට පැමිණීම තාර්කික උපකල්පනය වේ. නමුත් මෙහිදී සිදු වන්නේ ආලෝකය තරංගයක් ලෙස හැසිරීමයි.

1803 දී Thomas Young විසින් කෙරූ Double Slit Experiment 

භෞතික විද්‍යාඥයින් මෙම පර්යේෂණය තවදුරටත් ඉදිරියට ගෙන යමින් සොයා ගෙන ඇත්තේ ෆෝටෝන අප නිරීක්ෂණය කරන විට අංශු මෙන් හැසිරෙන බව සොයා ගැනීමෙනි! ඔවුන්ගේ හැසිරීම තරංග වැනි ය. හරියට Simulation එකකදී මෙන්, තමා නිරීක්ෂණය කරන වස්තූන් පමණක් ඒ මොහොතේදී දෘශ්‍යමාන වේ!

1927 කෝපන්හේගන් අර්ථ නිරූපණයට ( Interpretation ) අනුව, පරමාණුව වැනි අන්වීක්ෂීය අංශුවක් නිරීක්ෂණය කිරීම ඉතා වැදගත් වේ.

"තරු සහ මන්දාකිණි සැබෑ වන්නේ අපගේ දුරේක්ෂ ඒවායේ ආලෝකය තුලින් ඒවා නිරීක්ෂණය කරන අවස්ථාවේ පමණි."

මේ සියල්ල ගැන සිතන විට මට අසා ඇති එක් කියමනක් මතක් වෙයි.

" විශ්වය යනු ඔබේ මනස විසින් නිර්මාණය කරන දෙයකි.".

මෙය පවසා ඇත්තේ මීට වසර 2500කට පමණ පෙර සිද්ධාර්ථ ගෞතම මහ බෝධිසත්වයන් විසිනි.

සිද්ධාර්ථ ගෞතම මහා බෝධිසත්වයන් 

2017 දී වොෂින්ටන් විශ්ව විද්‍යාලයේ පර්යේෂකයන් පිරිසක් විසින් DNA වල භෞතික කෙඳි වලට Malicious පරිගණක කේතයක් ඇතුළත් කළ හැකි බව සොයා ගන්නා ලදී. ඔවුන්ගේ අරමුණ වූයේ ජාන අනුක්‍රමික ක්‍ෂේත්‍රය පරිගණක ප්‍රහාරවලට ගොදුරු විය හැකි බව ඔප්පු කිරීමයි. ඒ සමගින්ම ජීව විද්‍යාත්මක යථාර්තය ලෙස අප දකින දෙය සැබවින්ම පරිගණක කේත ලෙස පවතින බව ඔවුන් නොදැනුවත්වම හෙළි කර ඇත.

අපි වැඩි වැඩියෙන් සොයන විට Simulation Theory එක සදහා සාක්ෂි සෑම තැනකින්ම මතු වන බව පෙනේ. Quantum Entanglement, මහා පිපිරුම, Wormholes, Placebo Effect, බහුවිශ්වයේ න්‍යාය, අඳුරු පදාර්ථ සහ අඳුරු ශක්තිය, " විශ්වයේ අවසානයෙන් පසුව එන්නේ කුමක් ද? " යන ප්‍රශ්නය ආදී සියල්ලගෙන්ම මේ පිළිබද සාක්ෂි හමු වේ. මේවා මෙම න්‍යායට සහාය දැක්වීම සඳහා ඇති කරුණු සහ ඉඟි අතරින් සොයා ගත් කුඩා කොටසක් පමණි.

පෙරදිග දර්ශනවල විස්තර කෙරෙන පුනරුත්පත්තිය පිළිබඳ අදහස අප ජීවත් වන්නේ Simulation එකක යන න්‍යායට හොඳින් ගැලපේ. පරිගණක ක්‍රීඩා වලදී අපට බොහෝ ජීවිත ඇති අතර අපට සෙල්ලම් කිරීමට චරිතයක් තෝරා ගැනීමෙන් නව එකක් ආරම්භ කළ හැකිය.

බෞද්ධ දර්ශනයේ එන "පුබ්බේනිවානුස්සති ඥාණය " වැනි ඥාණයන් මෙන්ම ඔබේ ශරීරයෙන් ඔබේ ආත්මය වෙන් කිරීම ( Astral Projection ) වැනි අත්දැකීම් වලින් ඔබේ පෙර ජීවිතය දැකීමේ හැකියාවද Simulation එකක ජීවත්වීම යන සංකල්පයෙන් පැහැදිලි කරයි.

ටෙලිපති, චිත්ත ශක්තිය, අද්භූත ( Paranormal ) මේ සියල්ල අප දැන් යථාර්ථය යැයි සිතා සිටින "සැබෑ" භෞතික ලෝකයට වඩා Simulated ලෝකයක පැහැදිලි කිරීම පහසුය.

ඉතින් මෙම Simulation Theory එක පිළිබඳ ඔබේ අදහස කුමක් ද?

මනස, යථාර්ථය, විශ්වය, පෘථිවිය සහ ස්වභාවධර්මය ගැන සොයා යන ගමනේ " ස්වභාවධර්මයේ පවතින බලවේග හතර " කියන ඊළග ලිපියෙන් අපි හමුවෙමු.

Latest